Definició:
Una de les activitats més corrents efectuades pels alumnes en Internet és la recerca d'informació, sovint amb ajuda dels motors de recerca com Google, Alta Vista o Yahoo. No obstant això, aquestes investigacions són activitats difícils que prenen molt temps i que poden resultar frustrants si els objectius no són reflectits clarament i explicats al principi.
WebQuests són activitats estructurades i guiades que eviten aquests obstacles proporcionant als alumnes una tasca ben definida, així com els recursos i les consignes que els permeten realitzar-les.
En lloc de perdre hores a la recerca de la informació, els alumnes s'apropien, interpreten i exploten les informacions específiques que el professor els assigna.
Investigar en la Web és senzill i de simple aplicació, ja que és fàcil de realitzar i permet que tant novençans com experts en Internet participin. Investigant en la web s'incorpora als estudiants en tasques efectives, estimula a la col·laboració i discussió, i és de fàcil integració en el currículum escolar. El professor ha de suggerir un tema d'exploració i apuntar a alguns llocs de la Web on l'alumne ira a buscar la informació que necessita. A mesura que els docents van familiaritzant-se amb la web i els mecanismes de recerca, i aprenen a desenvolupar estratègies d'optimització del seu saber a través de la comunicació, recerca i processament d'informació, passen a proposar els temes i els alumnes van a buscar solament les solucions. En l'últim estat de total autonomia, els estudiants poden proposar temes d'interès al professor que passa a triar entre ells que sigui més convenient per l’aprenentatge personal i del grup.
La de les WebQuest, una estratègia didàctica en la qual els alumnes (des de meitat de primària fins a universitat) són els quals realment construeixen el coneixement que després van a aprendre. Se'ls organitza en grups, se'ls assignen rols i han d'elaborar un producte que va des d'una presentació, o un document, fins a una escenificació teatral o un guió radiofònic, etc., representant el més ajustat possible les diferents postures dels rols. És un disseny molt prometedor.
Això és no solament una nova manera perquè els professors ensenyin també és una nova manera perquè els alumnes aprenguin.
Origen
La idea de WebQuest va ser desenvolupada en 1995, en la Universitat Estatal de San Diego. Des de llavors s'ha constituït en una de les tècniques principals d'ús i integració d'Internet en l'escola.
D'acord amb els seus desenvolupadors, Bernie Dodge i Tom March , un eixi WebQuest és una activitat orientada a la investigació en la qual la major part de la informació que s'ha d'usar està en la Web. És un model que pretén rendibilitzar el temps dels estudiants, centrar-se en l'ús de la informació més que en la seva recerca i reforçar els processos intel·lectuals en nivells d’anàlisi, síntesi i avaluació.
Segons els autors hi ha diverses formes de practicar ,de forma efectiva, l'aprenentatge cooperatiu; una d'elles és l'ús d'Internet i WebQuest. WebQuest usa el món real, i tasques autèntiques per a motivar als alumnes; la seva estructura és constructivista i per tant força als alumnes a transformar la informació i entendre-la; les seves estratègies d'aprenentatge cooperatiu ajuden als estudiants a desenvolupar habilitats i a contribuir al producte final del grup.
WebQuests ofereixen un model ideal per als docents que busquen la manera d'integrar Internet en l'aula. Cada WebQuest té una tasca clara o un problema específic amb una gran quantitat d'enllaços que es relacionen amb un tòpic o amb el contingut de l'àrea d’estudi d’un curs determinat.
Tom March i Bernie Dodge han creat un lloc informatiu que s'ocupa de l'ús de WebQuests per donar suport al procés d'aprenentatge, i també han dissenyat uns excel·lents exemples. The WebQuest Page.
Compte amb més de 20.000 pàgines en Internet, amb propostes d'educadors de molts països del món (Estats Units, Canadà, Islàndia, Austràlia, Anglaterra, França, Portugal, Brasil, Holanda, entre altres).
Tipus
Hi ha WebQuest de dos tipus:
- WebQuests a curt termini:
La meta educacional d'un WebQuest a curt termini és l'adquisició i integració del coneixement d'un determinat contingut d'una o diverses matèries i es dissenya per a ser acabat d'un a tres períodes de classe.
- WebQuests a llarg termini:
Es dissenya per a realitzar-lo en una setmana o un mes de classe. Implica major nombre de tasques, més profundes i elaborades; solen culminar amb la realització d'una presentació amb una eina informàtica de presentació (Powert Point, pàgina web,..).
Una nova modalitat inspirada en el concepte de les WebQuests creat per Bernie Dodgesóm, les MiniQuest:
Consisteixen en una versió de les WebQuests que es redueix a solo tres passos: Escenari, Tasca i Producte. Poden ser construïdes per docents experimentats en l'ús d'Internet en 3 o 4 hores i els estudiants les realitzen completament en el transcurs d'una classe de 50 minuts. Poden ser utilitzades per docents que no conten de bon tros temps o que tot just s'inicien en la creació i aplicació de les WebQuests. Són un punt d'inici lògic per als professors que conten amb diferents nivells d'habilitat per a crear ambients d'aprenentatge en línia. Els docents nous en el món de l'Internet trobaran en les MiniQuests un model intuïtiu, realizable i que per tant els ajudarà a donar els seus primers passos en la construcció d'Activitats d'Aprenentatge Basades en la Xarxa.
Aquesta informació l'hem triat de la pàgina web http://www.aula21.net/.
Em pareix molt interesant que parles de les QW en el teu blog, perquè com hem vist a classe són un recurs molt útil a lèscola, ja que els xiquets aprenen de manera autònoma i a treballar en equip.
ResponderEliminarEstic d'acord amb Ana i Maria, el tema de les WebQuest és molt important a l'hora de donar suport als professors utilitzant les Noves Tecnologies. Estic convençuda de que quan termine la meua formació i done classes als xiquets utilitzaré les WQ.
ResponderEliminar