Què és un blog d'aula?
-Un blog en el qual es publiquen activitats educatives interactives.
-Un blog en el qual els estudiants escriuen sobre temes del seu interès.
-Una manera d'expressar la creativitat amb mitjans nous.
-Una forma de comunicar-se i fer amics.
-Un mitjà d'adquirir coneixement en grup.
-Una forma de conèixer la nova societat de la informació.
Alguns conceptes de Blog:
-És un lloc web periòdicament actualitzat, per a posar notícies en el qual s'ordenen cronològicament per més recent.
-És un espai personal d'escriptura en Internet en el qual l'autor publica articles o notícies ( post) en les quals es pot incloure textos, imatges, vídeos i enllaços.
-Són llocs als quals accedim per a veure les novetats que es produeixen en un determinat àmbit de coneixement (sobretot si ens sindiquem a ells).
-Avantatges de l'ocupació de blog en educació:
-L'alumnat es converteix en protagonista de l'aprenentatge.
-Fomenta la interactivitat.
-Facilita la utilització i l'edició.
-Possibilita la moderació de comentaris.
-Categoritza els continguts i possibilita incloure enllaços.
Podem aprofitar els blogs (edublogs, tractant-se de l'àmbit docent) des de diferents situacions d'ensenyament-aprenentatge, entre les quals se citen les següents:
a)Blog d'aula, matèria o assignatura:
És potser el més utilitzat en l'àmbit educatiu. De vegades no passa de ser la pàgina personal del professorat, però també pot ser un complement a les classes presencials, amb informació addicional i propostes d'activitats complementàries, a desenvolupar utilitzant els recursos que ofereixen els blogs: escriptura hipertextual, suport multimèdia, comentaris, proposició d'enllaços relacionats,…, etc. Amb això es pot ampliar el context presencial de l'aula, i servir perquè els estudiants treballen en casa, en la biblioteca, telecentre, etc.
b) Blog personal de l'alumnat:
A manera de diari individual, sobre els seus interessos i inquietuds, aficions, activitats, …, etc. De lliure elecció pels alumnes, cuidant les actituds de respecte i citant els recursos utilitzats. I també participar en els bitàcoles de companys/as, comentant els seus articles i fent aportacions, propostes, etc.
c) Taller creatiu multimèdia.
Individual o col·lectiu, sobre arguments suggerits o lliures, amb la possibilitat d'incloure tot tipus de referències, en forma de textos (taller literari), àudio (ràdio, audicions), vídeo (TV), o d'enllaços a altres llocs. Admet qualsevol tema: realitat, ficció, contes, reportatges, …, i l'ocupació de múltiples formats multimèdia.
d) Gestió de projectes de grup.
Com bitàcola col·lectiva, ja sigui per a professorat, alumnat, o treballs de col·laboració entre ambdós, on el professor o professors de diferents matèries o centres assessorin al grup en la realització de treballs d'investigació. Aquí el blog es revela com un excel·lent diari de treball, que guarda el rastre del procés i evolució del projecte, i una vegada més, transcendeix l'espai ordinari de l'aula.
e) Publicació electrònica multimèdia.
Periòdic escolar, revista digital, monografies sobre diversos temes,.., etc. Aquí aprofitaríem la potència de les bitàcoles quant a gestió d'arxius multimèdia, propis o referenciats des de magatzems de continguts (Flickr, Odeo, Youtube…). Ja hem destacat la facilitat d'administració que tenen les eines de creació de blogs, que permeten aconseguir grans resultats amb només saber escriure en un editor de text. AL potencial multimèdia se li uneixen les possibilitats de participació, que enriqueixen el contingut amb aportacions i comentaris d'altres usuaris/as; la sindicació mitjançant RSS, la utilització dels podcasts, etc.
f) Guia de navegació.
On es comenten llocs d'interès, notícies i aportacions en forma de crítica o comentari dels mateixos. És la metàfora del quadern de bitàcola o quadern de viatges: un espai on s'anoten les incidències i detalls de la navegació; en aquest cas comentats pels propis navegants, que aconsellen, proposen i presenten als seus companys les webs que han visitat i la seva opinió personal.
Per tal que observeu com és l'utilització d'un blog dintre d'una classe d'infantil. deixe aquest vídeo:
Ací teniu dos un enllaç a un blog per si us agradaria saber més informació sobre aquest tema:
http://aulaticprimaria.
A més, hem trobat informació complementària per a crear aquesta entrada de la següent direcció:
http://blog.educastur.es/blogs-y-educacion/uso-de-los-blogs-en-el-aula/
No hay comentarios:
Publicar un comentario