martes, 14 de diciembre de 2010

POWER POINT


Canó projector: Transparències mitjançant sistemes informàtics

Avui les transparències es realitzen fonamentalment en l'ordinador. Hi ha programes especials, el millor és el Power Point, que amb facilitat, aporten la possibilitat, no solament de realitzar transparències sinó també realitzar presentacions, en la mateixa pantalla de l'ordinador o mitjançant retroprojector a la pantalla. Actualment, hi ha diversos programes informàtics que ens permeten elaborar transparències amb una qualitat que va augmentant per moments. Dibuixos, imatges, fotografies, pel•lícules, música i textos poden entremesclés aconseguint que en les aules es pugui disposar de totes les possibilitats que abans havíem d'assolir amb làmines, diapositives.

No obstant, encara que és un recurs molt útil, cal evitar:


-Llegir el que hi ha escrit en la pantalla. Els alumnes ja saben llegir. El professor ha d'utilitzar-lo com guia i per la facilitat que dóna la imatge en la retenció, atenció i motivació per als alumnes.

-Utilitzar lletra molt petita. El tipus 24 pot ser la de menor grandària.

-Utilitzar colors semblants per a text i fons. Si la lletra és clara el fons ha de ser fosc, i viceversa.

-Altre maneig incorrecte del Power Point és quan la seva utilització està en mans de professors als quals les tecnologies els són trasparents i que fan ús d'elles sense que ells puguin dominar-les. Passa en aquests casos que el Power Point els acaba dominant, perquè els instal•la el tipus de tractament de continguts”.

En aquest cas el problema té a veure amb la utilització de les plantilles (esquemes pre armats que té el programa ) que al no saber utilitzar-los acaben determinant com ha de ser la forma de presentació del text, obviant com és la manera en la qual el docent considera la utilització de l'espai en la pantalla, la grandària de la lletra, la col•locació d'imatges etc.


· Aspectes generals dels recursos projectables

Els recursos didàctics projectables es projecten en una pantalla adequant-se a diferents grandàries, mitjançant un acostament o allunyament, ajustant el lent o realitzant-lo de manera manual, té diversos avantatges entre les quals destaquen:

-Produeixen un gran impacte al projectar imatges o vídeos en grandàries reals, que poden captar detalls importants.

-Es poden presentar des d'imatges, textos, dibuixos, esquemes, quadres sinòptics, xarxes semàntiques, etc.

-Pot servir de suport al mestre per a impartir diferents matèries.

-Pot ajudar a despertar l'interès i la reflexió al fer participi al grup del contingut de la projecció.

· Limitacions actuals

En l'actualitat gairebé ja no s'usa el projector d’acetats, ja que aquest va ser reemplaçat pel projector de vídeo el qual és connectat a un equip d’ordinador, mostrant amb això vídeos, imatges, presentacions de Power Point, etc.

Ara hi ha diversos tipus de tecnologies de projecció en el mercat. Les més importants i un breu resum són les següents:

-Projector de TRC

El projector de tub de llamps catòdics típicament té tres tubs catòdics d'alt rendiment, un vermell, altre verd i altre blau, i la imatge final s'obté per la superposició de les tres imatges (síntesi additiva) en manera analògica.

Avantatges: és la més antiga, però és la més estesa en aparells de televisió.

Inconvenients: al ser la més antiga, està en extinció en favor dels altres sistemes descrits en aquest punt. Els projectors de TRC són adequats solament per a instal•lacions fixes ja que són molt pesats i grans, a més tenen l'inconvenient de la complexitat electrònica i mecànica de la superposició de colors.

-Projector LCD

El sistema de pantalla de cristall líquid és el més simple, per tant un dels més comuns i assequibles.

El programa permet la incorporació de fotografies, vídeos, sons, animació del text, hipervincles. Opcions que representen d'alguna forma el clima d'època.

Les TIC (Tecnologies d'Informació i Comunicació) van arribar per a quedar-se.

No hi ha dubte de la potencialitat del recurs. Les pantalles, les imatges vistes a través d'elles són el mitjà que travessa l'escena. Especialment si pensem en les generacions de joves que han nascut en una època on les pantalles són part de la vida quotidiana des de l'inici de les seves vides.


La informació per a crear aquesta entrada l'hem obtés de les següents direccions:

http://www.uhu.es/cine.educacion/didactica/

http://www.perio.unlp.edu.ar/observatoriodejovenes/archivos/ponencias/porta/bonicatto.pdf

http://www.buenastareas.com/ensayos/Los-Medios-Y-Recursos-Didacticos-En/499398.html

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Música