Ací tenim part d'una entrevista feta a Miquel Àngel Prats, Professor de NNTT aplicades a l'educació enla Facultat de Psicologia i Ciències de l'Educació i del Deport Blanquema de la Universitat Ramon Llull
Què justifica les TIC a l'ensenyament?
M'agrada pensar en una educació que va més enllà de l'escola i que es planteja de forma natural donar resposta a les diferents demandes i necessitats de la societat.
Crec en un model educatiu que incorpora les TIC en l'ensenyament, d'una forma totalment invisible, integrada, transversal i que s'oblida, al principi, de les clàssiques classes d'audiovisuals i informàtica, sense perjudici que segueixin existint provisionalment, basant-me en el concepte d'infraestructures d'aules multimèdia "ordinàries".
L'ús de les TIC en la l'ensenyament es justifica principalment per les següents raons:
- Donar suport didàcticament al professor en la transmissió de conceptes, procediments,valors i actituds, i específicament el seu rol mediador davant un plantejament de l'aprenentatge de cort sociocognitiu constructivista.
- Millorar el model docent presencial tradicional, ja que utilitza una eina que li ajuda a maximitzar el treball cooperatiu en classe i alliberar-lo de la transmissió d'informació massiva, fent extensiva la presència en diferents modalitats, i no hipotecant-la en el nucli ontogènic de la seva potencialitat cap a models semipresenciables devaluats.
- Accedir més fàcilment i de forma interactiva a les fonts d'informació i coneixement.
- Habilitar l'accés a eines que permeten al subjecte l'expressió de forma creativa amb nous mitjans i suports.
- Generar diferents escenaris d'aprenentatge cooperatiu i col·laboratiu, tant presencials (seminaris,dinàmiques de grup,?) com virtuals (fòrums, xats, correu,...).
- Estimular, motivar i incentivar l'activitat instructiva subjecta i vinculada a "desig emocional" i, en definitiva, promoure la participació i l'escolta activa per part de tots els participants de l'acte docent.
- Alfabetitzar i familiaritzar al subjecte "educant" en l'ús d'eines tecnològiques que més tard seran requerides per a tasques de tipus laboral i professional, avançant així el seu procés de desenvolupament personal i professional, així com el d'inserció laboral futura, a etapes clarament preventives i propedèutiques.
En definitiva, optar per un model instructiu tecnocràtic que incorpora les tecnologies a l'ensenyament, però no converteix a aquestes en la mateixa inalitat de l'acte d'aprendre. Si així succeís, estaríem hipotecant de nou -no seria la primera vegada- les immenses possibilitats que els avançostecnològics ens aporten, en la mesura que són incorporades dignament sota els paràmetres i indicacions sàvies de la ciència pedagògica.
Quins són els factors que faciliten i dificulten la implementació de les TIC en els centres d'ensenyament?
Crec que els factors facilitadors se centren bàsicament en aquells que van des dels puramentmaterials o infraestructurals (connexió, capacitat, velocitat, nombre de terminals i accessibilitat) fins aaquells que faciliten la formació contínua del professorat o bé tots aquells factors que ajuden en eldisseny, planificació, implementació i avaluació de les TIC en el procés d'ensenyament-aprenentatge.
De totes maneres, el factor clau facilitador és la capacitat d'entendre i comprendre què pot suposar treballar amb TIC en l'aula, en el centre, amb els professors i amb els pares. És necessari entendreque les TIC exigeixen un canvi radical de mentalitat i noves formes de mirar el nostre entorn i la nostra manera de treballar o viure. Aquesta nova forma de mirar les coses exigeix un esforç en recursoshumans, tècnics, materials, polítics i econòmics, evidentment.
Existeixen unes àrees de coneixement més sensibles a la utilització de les TIC que unes altres?
Crec que totes les matèries són susceptibles de poder treballar amb eines tecnològiques. Allò mésimportant a considerar, més enllà de l'ús o de la simple presència o no de la tecnologia, és lainnovació del nostre acte educatiu presencial. En aquests moments, les TIC ens deixen en evidènciafàcilment perquè, en alguns casos, una enciclopèdia multimèdia és capaç de respondre, motivar i explicar millor que nosaltres. Per tant, és necessari, com mestres i educadors, interrogar-nos constantment el perquè val la pena tenir als nens en classe i com és el nostre "nou" valor afegit comguies o mediadors de l'aprenentatge dels nostres alumnes.
Quina és la realitat de l'ús d'Internet en els centres d'ensenyament?
És molt diversa i heterogènia. Existeixen projectes telemàtics que funcionen i que estan començant a donar bons resultats. Actualment, és una exigència poder investigar i provar nous mètodes en classe. L'error i l'equivocació són necessaris per a avançar i descobrir noves formes de treballar i aprendre.
Per altra banda, existeixen centres educatius que tenen ordinadors en l'aula com "florers" o bé es dediquen a utilitzar les TIC sota un paradigma única i exclusivament instructiu: subertimar les TIC és un dels altres factors que dificulten el seu ús i la seva implementació.
En definitiva, crec que un punt clau en tot això resideix a compartir amb altres col·legues el que s'està fent d'una forma natural, crítica i constructiva, sense recels, buscant fins i tot complicitats entrematèries i assignatures o bé a trobar fórmules de cooperació i col·laboració conjunta d'uns centres educatius amb uns altres.
Digue'ns quines són les claus d'un bon ús d'Internet en l'aula.
Sincerament, crec que les claus d'un bon ús d'Internet en l'aula resideixen en la capacitat de racionalització, disseny i planificació de l'activitat. Tenir les idees ben clares del que es desitja fer, com es desitja fer i amb el quines es conta en realitat és bàsic. Per altra banda, és necessari remarcar que el mestre o educador hagi experimentat amb anterioritat l'activitat per a poder-la adaptarmillor als seus alumnes.
Exemples actuals de projectes que estan sent implementats, actualment, d'Internet en els centres educatius.
En les adreces següents podran trobar una infinita d'enllaços que els donaran una idea molt exacta del que s'està fent actualment:
http://www.proyectogrimm.org/
http://www.xtec.és/aulanet/
http://www.xtec.és/jrosell3/areatic/projectes.htm
http://www.pntic.mec.és/enllaços/progratic.htm
http://www.seccat.com/xarsec/
Existeixen diferències considerables entre els centres públics i els privats en relació amb la utilització d'Internet en l'aula?
Els centres públics gaudeixen de recursos i materials de molt bona qualitat. El greuge comparatiuexisteix. Els centres privats necessiten invertir constantment per a no quedar-se ressagats en lacarrera tecnològica. No obstant això, és important recordar que no és quimés aparells d'última generació té, el qual millor els utilitza. En el binomi tecnologia-educació,l'experiència explica que elsecret resideix moltes vegades en idees molt senzilles i projectes molt humils i discrets però amb aplicacions reals que aporten pràctiques pedagògiques innovadores.
Quins reptes implica Internet des del punt de vista educatiu?
Internet trenca amb dues concepcions molt importants: l'espai i el temps. Per mitjà d'Internet es potestudiar des de qualsevol lloc del món i a qualsevol hora. Aquest fet permet pensar en formats i escenaris de formació flexibles; en projectes col·laboratius amb altres institucions educatives,... Elrepte més important és la imaginació que tinguem.
La informació per a crear aquesta entrada l'hem obtingut de:http://www.educaweb.com/esp/servicios/monografico/ntaula/107721.asp
No hay comentarios:
Publicar un comentario