jueves, 16 de diciembre de 2010

NNTT I L'EDUCACIÓ ESPECIAL

La utilització de la informàtica en Educació Especial requereix adaptar els nostres ordinadors a tota una àmplia gamma de discapacitats. En primer lloc, i dintre del que podem denominar com maquinari (suport físic de l'ordinador) convé tenir en compte les modificacions que devem portar a terme en el nostre ordinador com són les adaptacions al teclat, commutadors i interruptors, digitalitzador de veu, emulador de teclat, teclat de conceptes, ratolí, emulador de ratolí, etc. La detallada informació que sobre aquest maquinari apareix en algunes pàgines de la xarxa, ens obliga a remetre'ns a elles, doncs la informació és molt completa. Així mateix, podem trobar un ampli repertori de tot aquest tipus d'aplicacions en Catàleg d'Ajudes Tècniques en Internet, que ha creat una eina de consulta destinada a persones amb discapacitat o professionals de la rehabilitació. Permet obtenir informació sobre les ajudes tècniques contingudes en el Catàleg del CEAPAT (Centre Estatal d'Autonomia Personal i Ajudes Tècniques).

Mereix fer una petita referència a un grup d'adaptacions de maquinari, entre el qual trobem a "Intellikeys", un teclat alternatiu amb làmines intercanviables per a diferents usos. La utilització d'aquests teclats especials necessita també un tipus determinat de programari com el "Overlay Maker", "Intellipics", "Clic it" i "Mathpad" de matemàtica. Altre programari que es pot utilitzar amb aquest tipus de teclat és el "Board Maker", que permet al professor dissenyar bases de dades per a crear símbols i material didàctic. Així mateix, es poden fer plantilles en llenguatge Braille para adequar-la a persones cegues. A més, permet la instal·lació d'interruptors i funciona amb qualsevol programari educatiu ja sigui comercial o especial perquè és un substitut del teclat convencional. Posseïx un cable de connexió i cinc làmines. A aquest teclat se li pot aplicar el Switch de Ablenet. Inc, un interruptor senzill que permet imitar els moviments d'un mouse amb pulsacions senzilles i dobles. La forma de maniobrar aquest dispositiu és totalment intuïtiva.

Els recursos informàtics, al seu torn, els anem a classificar tenint en compte a les discapacitats als quals van dirigits, com poden ser:

-Discapacitat motòrica

La utilització d'alguns d'aquests programes poden ser controlats pel scáner o pel ratolí; per a això els ordinadors conten amb uns commutadors que permeten als deficients motòrics utilitzar-lo com instrument educatiu insubstituïble tant per als aprenentatges escolars com per al joc. Es troba aquí, per tant, una primera diferenciació a l'hora d'utilitzar l'ordinador; una, determinada per la pròpia utilització d'aquest per a jocs i, altra segona, relacionada amb la naturalesa d'aquests programes, la principal característica dels quals és servir d'accés a l'ordinador. Ara bé, aquesta presumpta diferenciació no és tal si tenim en compte que en ambdós casos el que es persegueix és que la persona discapacitada, ja sigui nen o major, pugui utilitzar lliurement les noves tecnologies de la comunicació.

En el primer dels casos, alguns programes per a jocs permeten als nens amb deficiències motóòriques sentir-se subjectes actius; per exemple, Els Jocs oferixen la possibilitat de jugar a una sèrie de jocs tan tradicionals com els vaixells, els puzles, els menjaperes o les quatre en ratlla.

Quant als diferents programes que podem utilitzar són molts, pel que aquí ens anem a limitar a esmentar algun d'ells com: Plaphoons, Kanghooru, Teclat sil·làbic, Passa pàgines per a llegir llibres o ser llegits pel programa, AccessDos, Viavoice, Comunicador morse, Irdata, SIGUI. Com maquinari es pot utilitzar el teclat de conceptes, digitalitzador de veu, emulador de teclat, adaptacions al teclat, sintetitzador de veu, etc.

-Discapacitat auditiva

Els discapacitats auditius també s'han vist beneficiats per l'aparició d'una sèrie de programes que els permeten tenir accés a través de l'ordinador a una sèrie d'activitats encaminades a poder comunicar-se amb els altres. Els principals programes que podem utilitzar i que són més accessibles són: Globus, Soft: Lectura labial, Ear, ensenyament de l'articulació, Hard: Visualitzador fonètic Speechviewer III . Com maquinari: digitalitzador de veu, lector òptic de targetes, teclat de conceptes, sintetitzador de veu i pantalla tàctil.

La Fundació Sense Barreres de Comunicació, ens presenta el Pequeabecedari. Es tracta d'un programari educatiu destinat als nens més petits, amb edats compreses entre els 3 i els 6 anys, la fi dels quals és reforçar l'adquisició d'un primer vocabulari; "cada paraula conta amb el suport visual d'animacions i traducció a llengua de signes i lectura labial". Està concebut per a introduir als més petits en el món de les paraules, al mateix temps que és una ajuda per a iniciar-los en la informàtica.

-Discapacitat visual

Són molts els programes que en els últims anys han anat apareixent en el mercat dirigits a les persones amb discapacitat visual, gràcies sobretot, a l'aportació d'organismes com l'ONCE que ha permès que moltes d'aquestes persones tinguin una qualitat de vida pròxima o igual als vidents. L'arribada de les noves tecnologies ha permès que aquestes persones desenvolupin treballs amb ordinadors com ho faria qualsevol. Alguns dels programes que es poden utilitzar per a ajudar a les persones amb discapacitat visual són: Lectura de llibres per a invidents, Soft: Zoomtext, JhText, Home Page Reader 3.0, Home Page Reader 3.0, Open Book: Ruby Edition 4.0, JAWS per a Windows 3.7. Com maquinari: adaptacions al teclat, teclat de conceptes; teclat, línia i impressora Braille; i sintetitzador de veu. La Universitat d'Alacant oferix un ampli ventall de pàgines, la majoria en anglès, en la qual s'oferixen tot tipus de dispositius per a invidents (DeCtalk, BraillePad, ErgoBraille, Spirit), programari, lectors i amplificadors de pantalla (Magnum, Provision32), etc.

-Discapacitat psíquica

Els discapacitats psíquics són potser els quals de moment conten amb menys possibilitats en el món de la utilització dels mitjans informàtics, encara que són ja molts els programes que els estan ajudant a entrar en ell. El maquinari utilitzat per a treballar amb alumnes que presenten aquest tipus de discapacitat està molt relacionat amb: adaptacions del teclat, interruptors, control ambiental, digitalitzador de veu, interface de commutadors, lector òptic de targetes, teclat de conceptes, sintetitzador de veu, pantalla tàctil i reconeixement de veu.

-Sobredotació intel·lectual

La situació actual de la sobredotació intel·lectual és analitzada amb detall en algunes pàgines de la xarxa. No obstant això, no en totes elles se'ns oferixen recursos amb els quals poder treballar amb aquests nens en l'aula. Una de les pàgines que millor tracten aquest tema i que més recursos ens oferix és en Espai de Recursos per a la superdotació, creada per l'Associació Aragonesa de Psicopedagogia. En ella s'oferixen des de jocs per als més petits a treballs de tot tipus relacionats amb la Matemàtica, la Filosofia, la Medicina etc.


La informació per a crear aquesta entrada l'hem obtés de:

http://ntic.educacion.es/w3//recursos2/atencion_diversidad/01_03_01.htm

2 comentarios:

  1. Aquesta entrada hem pareix molt interessant ja que pense que tenim que donar mes suport i formació per a tractar als xiquets amb NEE. Precisament perque hi ha molt de desconeixement per part del professorat de com actuar amb aquests xiquets.

    Moltes felicitacions pel blog!!

    Salutacions

    ResponderEliminar
  2. Estic d'acord amb Mónica en que a molt professors li fa falta formació per a tractar xiquets amb NEE, per tant, nosaltres que anem a ser futurs/es mestres... per què no comencem a fer-li una ullada a aquest Blog i comencem a informar-nos?

    Xiques enhorabona!! Heu fet un gran Blog!!

    Salutacions.

    ResponderEliminar

Música